Zo creëren we jouw brandstory.
Een ijzersterke brandstory -oftewel: een sterk merkverhaal- is de basis voor je content. Waarom? Omdat dit de kapstok is waar je al je interne en externe communicatie aan ophangt. Heb je een sterke brandstory? Dan heb je ook pakkende oneliners, inspirerende statements, een heldere bedrijfscultuur, concrete doelgroepen, onderscheidende kwaliteiten en emotionele waarden in kaart gebracht.
Een hele hap in één compact concept.
Een ijzersterk verhaal waar jij zowel intern als extern mee naar buiten kan treden.
Een kennismaking met jouw merk, duidelijker en trotser dan ooit! Dus, waar begin je?
“Living and breathing an authentic story is the best way to survive in a conversation-rich world.”
Seth Godin
Input ophalen
De eerste fase betekent jagen en verzamelen. Heel veel input ophalen. Hiervoor maken marketeers vaak gebruik van een aantal modellen, maar ik ben zelf niet zo’n modellen-fan. Ik vind het eerder belangrijk dat we antwoord krijgen op een aantal brandende vragen, en de hoe vind is per organisatie verschillend. Wat altijd centraal staat, zijn onderstaande vragen:
- Waarom doe je de dingen die je doet?
- Hoe doe je dat?
- Wat bied je concreet aan?
- Voor wie doe je dit?
- Wat is je ambitie?
Belangrijk: zorg ervoor dat mensen uit je organisatie de mogelijkheid krijgen om input te leveren. Dit is essentieel voor je perspectief, draagvlak en het voorkomen van het: ‘uit-je-ivoren-toren-opereren’. Ik maak zelf gebruik van inspiratiesessies. Daarvoor werk ik samen met een kerngroep van het project en gaan we op zoek naar de beste manier om de input op te halen. Een leuke start waar vaak al veel (positieve) energie loskomt!
Categoriseren
Is alle relevante informatie opgehaald? Zijn alle stakeholders erbij betrokken? Missen we nog iets? Ok. Dan gaan we in de tweede fase alle opgehaalde info categoriseren. Ik zorg voor een duidelijk overzicht en daar lopen we samen doorheen: op welke topics moeten we nog dieper ingaan? Welke verassende aspecten zijn naar voren gekomen? Waar zijn we nog niet helemaal aan uit? Oftewel: in hoeverre kunnen we antwoord geven op de vijf brandende vragen voor het merkverhaal?
Finetunen, toetsen en terugkoppelen
In deze fase gaan we onze bevindingen toetsen bij de betrokkenen. Ik maak alvast een voorzet en we checken of het resoneert met wat er is gezegd en besproken. Dit is belangrijk, omdat je draagvlak wilt creëren. Je wilt mensen verbinden met jouw brandstory. En elke mening telt, dus we gaan kijken in hoeverre het klopt waar we staan.
De brandstory vormgeven
Dan volgt de fase waarin we gaan schrijven en schrappen. Als copywriter maak ik gebruik van diverse technieken om de brandstory pakkend, inspirerend en duidelijk te formuleren. En een document met onderlegger is leuk, maar hoe ga je het uitrollen? We kijken in deze fase ook naar creatieve uitingen: misschien is de brandstory in de vorm van een roadmap wel beter? Of gaan we aan de slag met een video waarin de brandstory wordt verwerkt? Uiteindelijk moet de vormgeving passen bij jouw concept en bedrijfscultuur. Geen zorgen, daarvoor is er genoeg kennis en ervaring in huis bij Kiek & Create.
0 reacties